Mitä digimarkkinointi on? Digimarkkinointi sisältää sekä maksuttoman (eli orgaanisen) näkyvyyden että maksetun mainonnan. Orgaanista tekemistä ovat esimerkiksi verkkosivut, hakukonenäkyvyys, blogit, uutiskirjeet ja sosiaalisen median omat julkaisut. Maksettua digimainontaa puolestaan ovat hakusanamainonta, display- ja videomainonta, natiivimainonta digimedioissa sekä sosiaalisen median mainoskampanjat.
Digimarkkinointi varmistaa, että oikeat asiakkaat löytävät yrityksen ja palaavat uudelleen. Se on käytännössä asiakkaiden hankintaa ja asiakassuhteiden ylläpitoa. Ennen strategioita, kampanjoita ja mittareita on tärkeää hahmottaa muutama perusasia omasta digimarkkinoinnista:
- missä digitaalisissa kanavissa omat (nykyiset ja potentiaaliset) asiakkaat liikkuvat
- miten he käyttäytyvät näissä kanavissa (mitä hakevat, lukevat, klikkaavat)
- mitä kanavia yrityksen kannattaa käyttää
- mitä kussakin kanavassa tehdään ja kenelle siellä viestitään
Esimerkiksi LinkedInissä jaetaan asiantuntijasisältöä ja puhutaan yrityspäättäjille. Vastaavasti Instagramissa voidaan viestiä visuaalisesti ja paljon kevyemmin. Jos kanavien roolit ja yleisöt eivät ole selvillä, digimarkkinointi hajoaa helposti yksittäisiksi irtotoimenpiteiksi. Silloin tekeminen vie aikaa, ja tulokset voivat jäädä laihoiksi.
Asiakkaan ostopolku
Kun asiakas törmää yritykseesi useammassa paikassa, ostopäätös ei enää synny tyhjästä. Taustalla on jo tunne siitä, että yritys on tuttu. Tätä tunnetta ja polkua digimarkkinointi rakentaa. Sen tehtävä on olla asiakkaan mukana alusta saakka: huomion herättämisestä vertailuun, ja lopulta ostopäätökseen. Näistä eri kanavissa tapahtuvista kohtaamisista muodostuu asiakkaan ostopolku. Digimarkkinoinnin toimivuus näkyy käytännössä siinä, että:
- oikeanlaiset asiakkaat löytävät yrityksen
- yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä tulee tasaisemmin
- myynnin ei tarvitse aloittaa keskustelua tyhjästä, koska asiakas tietää jo jotain yrityksestäsi
Päättäjän näkökulmasta digimarkkinointi ei ole pelkkää näkyvyyttä. Se on tapa vaikuttaa siihen, mistä liidit (eli potentiaaliset asiakkaat) tulevat, millä hinnalla ja miten todennäköisesti ne muuttuvat kaupaksi. Kun yritys näkyy siellä, mistä asiakas etsii tietoa, myynnillä on yksinkertaisesti paremmat lähtökohdat onnistua.
Mitä digimarkkinointi tarkoittaa yrityksen arjessa?
Digimarkkinoinnin ei tarvitse olla monimutkaista tai täynnä vaikeita termejä. Käytännössä se tarkoittaa, että:
- verkkosivut kertovat selkeästi, mitä tarjotaan ja kenelle
- yritys löytyy hakukoneista termeillä ja sanoilla, joita asiakkaat oikeasti käyttävät
- mainonta ja some ohjaavat oikeat ihmiset oikeaan paikkaan oikeaan aikaan
- uutiskirjeet ja muu viestintä varmistaa yhteydenpidon asiakkaisiin (myös kaupan jälkeen)
- sisällöt auttavat asiakasta eteenpäin (eivätkö kerro vain yrityksestä)
Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, hakukoneet, verkkosivut, sosiaalinen media, uutiskirjeet ja verkkomainonta tukevat toisiaan Käytännössä digimarkkinointi tarkoittaa sitä, että yrityksenne on helposti löydettävissä ja lähestyttävissä juuri silloin, kun asiakas etsii ratkaisua.


